نکات طراحی و ساخت ویلا در مناطق سردسیر برای حفظ گردش هوا
07
جولای

نکات مهم در ساخت ویلا در آب و هوای سردسیری

در حالی که بسیاری از ما در آب و هوای معتدل زندگی می کنیم، این مورد برای همه مناطق ساخت ویلا صادق نیست. در ایران ، اکثر ویلاها در آب و هوای سرد و ییلاقی ساخته میشود تا از آب و هوا منطقه لذت ببرند. اگر چنین جایی ویلا دارید، باید چند نکته در مورد ساخت خانه در آب و هوای سرد بدانید. این با طراحی ویلا با آب و هوای معتدل بسیار متفاوت است و به مراحل خاصی نیاز دارد. یکی از اولین و مهمترین آنها این است که مطمئن شوید که با طراح ویلا حرفه ای کار می کنید، که می توانید در گروه معماری دژار پیدا کنید. در ادامه موارد مهمی که باید بدانید و در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

از استانداردهای حفظ انرژی ویلا پیروی کنید (طراحی Passive )

عایق بندی نقش مهمی در ساخت ویلا ایفا می کند بدون توجه به اینکه در کدام منطقه قرار است ویلا خود را بسازید. عایق بندی در مناطق معتدل و نیمه گرمسیری مهم است، اما در آب و هوای سرد اهمیت بیشتری دارد. برای عایق بندی ویلا در مناطق کوهستانی و سردسیر باید فراتر از الزامات پایه بروید و همچنین برنامه ریزی کنید که از عایق در مناطقی استفاده کنید که معمولاً در آنها استفاده نمیشود.

مقاله پیشنهادی : طراحی داخلی ویلا

به طور معمول، دیوار بیرونی دارای عایق 6 اینچی و سقف 10 اینچی است که برای هر آب و هوایی کافی نیست و از استانداردهای خانه سردسیر بسیار پایین است. ویلاها باید از عایق کاری با کارایی بالا، ساخت و ساز هوابند، و تکنیک های گرمایش و سرمایش غیرفعال استفاده کنند تا اتاق ها در طول سال راحت باشند.

برای جلوگیری از نفوذ سرما از کف، از عایق سفت و سخت و شن خرد شده در زیر ویلا استفاده کنید. در بقیه قسمت‌های خانه، روی استفاده از عایق‌هایی با بالاترین R-value ممکن تمرکز کنید تا به کاهش اتلاف گرما در طول زمستان کمک کنید، اما همچنین افزایش گرما را در ماه‌های گرم سال محدود کنید.

از گردش هوای طبیعی استفاده کنید

بسیاری از مناطق با آب و هوای سرد تابستان های معتدلی دارند. این بدان معناست که ممکن است بتوانید با کنار گذاشتن یک کولر مرکزی در هزینه خود صرفه جویی کنید. به جای یک واحد تهویه مطبوع پرهزینه، خانه را طوری طراحی کنید که بتوانید از نسیم های طبیعی بهره ببرید. پلان طبقه خانه باید طوری طراحی شود که جریان هوا را به حداکثر برساند، هوای گرم شده را به بیرون و هوای خنک تر را به داخل خانه منتقل کند

عایق نیز در اینجا نقش مهمی ایفا خواهد کرد. به یاد داشته باشید که وظیفه آن حفظ دمای داخل است، چه گرم و چه سرد. عایق بندی خوب به خنک نگه داشتن ویلا در طول تابستان تا زمانی که جریان هوا خوب باشد کمک می کند.

آب و هوای سرد نیاز به آب بندی خوب جداره ها دارد، اما این می تواند منجر به مشکلاتی مانند هوای کهنه و تجمع رطوبت در خانه شود. یک سیستم گردش هوا به پمپاژ هوای کهنه، کنترل رطوبت ناخواسته کمک می کند و می تواند به بازپس گیری گرمای آن هوا کمک کند تا آسایش داخلی به خطر نیفتد.

پنجره های ویلا مهم است

تعداد کمی از عناصر طراحی و ساخت به اندازه پنجره های ویلا شما اهمیت دارند. پنجره‌های با کیفیت پایین و با راندمان پایین اجازه ورود نور و گرمای زیادی را می‌دهند. آنها همچنین می توانند اجازه دهند هوای گرم و سرد شده خارج شود. تمایل طبیعی در آب و هوای سرد محدود کردن تعداد پنجره ها به دلیل تمایل آنها به خروج هوا در داخل یا خارج از خانه است. با این حال، این موضوع می تواند ویلا را بیش از حد تاریک کند.

بجای اینکار ، بر روی قرار دادن پنجره‌های استراتژیک و استفاده از پنجره‌های با کارایی بالا تمرکز کنید که از هدر رفتن گرما و سرما جلوگیری می‌کنند، از اشعه‌های فرابنفش جلوگیری می‌کنند و همچنان به شما اجازه می‌دهند استفاده از نور طبیعی به خانه را به حداکثر برسانید.

درها هم مهم هستند

درب ها کم اهمیتترین نقطه در طراحی هر ویلا هستند. وقتی باز هستند، به مقدار قابل توجهی از هوای گرم و سرد اجازه خروج می دهند، اما حتی زمانی که بسته هستند، ممکن است هوا از اطراف لبه های آنها خارج شود. تمرکز بر روی استفاده از درب های با عملکرد بالا با عایق حرارتی خوب، همراه با مهر و موم درب که طی زمان خراب نمیشود بویژه در طراحی ویلا کوهستانی بسیار مهم است.

در نتیجه

اینها تنها برخی از ملاحظات مهمی است که هنگام طراحی خانه برای آب و هوای سرد باید رعایت شود. موارد دیگری که باید در نظر داشته باشید عبارتند از: استفاده از لوازم با راندمان بالا، استفاده از LED به جای چراغ های قدیمی، استفاده از وسایل حمام با کارایی بالا، و یافتن مصالح ساخت و ساز پایدار که برای چندین دهه دوام خواهند داشت.

لطفا به این نوشته امتیاز دهید!
[کل: 1 میانگین: 1]