طراحی ویلا روستیک
30
ژانویه

طراحی ویلا روستیک منحصربفرد

سبک روستیک این روزها طرفداران بسیاری پیدا کرده است. یکی از طراحی‌های پرطرفدار در این سبک، طراحی ویلا روستیک است. طراحی ویلا با این سبک، بسیار حس خوشایندی به همراه خواهد داشت. البته نکات و بررسی‌هایی در زمینه طراحی ویلا و ساختمان در این سبک خاص وجود دارد. بنابراین در این مقاله ضمن آشنایی بیشتر با سبک روستیک، در رابطه با طراحی ویلا و ساختمان‌هایی با این سبک نیز بحث خواهیم کرد. اگر شما یکی از طرفداران سبک روستیک هستید و یا به دنبال سبکی خاص و جذاب برای طراحی ویلا شخصی تان می‌گردید، این مطلب را از دست ندهید.

تماس با دژار

آشنایی با سبک روستیک در معماری؛ منشا ایده و ویژگی‌ها

سبک روستیک در واقع به سبک ییلاقی اطلاق می‌شود. سبک روستیک الهام گرفته از سبک خانه‌های روستایی و نیز خانه‌های جذاب ییلاقات است. به همین سبب، این سبک به سبک روستایی نیز معروف است. در طراحی ساختمان‌هایی با این سبک، فضای ظاهری خارجی و یا داخلی یک ملک روستایی نمایش داده می شود. بنابراین شاخصه اصلی این سبک، بی‌تکلف بودن آن است. در واقع با حضور یافتن در یک بنا با اصول معماری روستیک، می توانید بدون دغدغه، خود واقعی‌تان باشید!

مقاله پیشنهادی : طراحی ویلا 200 متری

طراحی ویلا روستیک مدرن

در گذشته، این سبک برای تناسب داشتن با وضع زندگی و توانایی مالی روستاییان پدیدار شد. اما این روزها این سبک بخاطر سادگی ذاتی خود، در میان مردم و حتی قشر توانمند جامعه، بسیار محبوبیت پیدا کرده است. طبق اصول و فنون معماری ،در سبک روستیک، بیشتر از مواد و متریال خام و ساده استفاده می‌شود. به همین سبب می‌توان این سبک دوست‌داشتنی را یکی از ارزان‌ترین و مقرون به صرفه ترین سبک ها در معماری به حساب اورد.

چرا داشتن یک ویلا با طراحی روستیک لازم است؟

طراحی و ساخت ویلا همواره طرفداران خاص خود را داشته است. اما امروزه با گسترش شهرنشینی به شمار این طرفداران اضافه شده است. ویلاها بر اساس تعامل بیشتر انسان با طبیعت ساخته می‌شوند و خب چه کسی دوست ندارد که اوقات فراغت خود را در آرامش و به دور از هیاهوی شهر سپری کند؟! ویلاهای روستیک، ویلاهایی با با طراحی گرم و صمیمی هستند. این ویلا‌ها برای دورهمی‌های آخر هفته همراه دوستان و خانواده بسیار مناسب هستند.

از مزایای داشتن ویلا در جوار طبیعت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهره‌مند شدن فضای آرامبخش طبیعت که برای استراحت در آخر یک هفته شلوغ مناسب است.
  • دور شدن از آلودگی‌ هوا و آلودگی‌های صوتی شهر
  • بهانه‌ای برای دورهمی و گردهمایی با دوستان، خانواده و آشنایان فراهم می‌کند.
  • جهت ایجاد تنوع در سبک زندگی روزمره، یک ایده عالی است
طراحی داخلی روستیک ویلا

اگر در طراحی ویلا از سبک روستیک استفاده کرده باشید، دستیابی به این مزایا راحت‌تر می‌شود. سبک روستیک به دلیل مطابقت بیشتر با طبیعت، محیطی صمیمانه‌تر، گرمتر و زیباتر را برای شما فراهم می‌کند.

نکات طراحی ویلا روستیک

در طراحی ویلا باید امکان لمس زیبایی‌های طبیعت و بهره‌مندی از پتانسیل و ویژگی‌های آن فراهم باشد. هر چقدر دسترسی به این امکانات بیشتر فراهم شود، طراحی ویلا ارزشمندتر می‌شود. اما این نکات اساسی شامل چه مواردی می‌شوند؟

  1. ارتباط مستقیم و نزدیک ویلا با محیط طبیعی الزامی است. فراموش نکنید که هدف از ساخت ویلا، ارتباط و نزدیکی بیشتر با طبیعت است.
  2. اصول طراحی ویلا با یک خانه معمولی متفاوت است. در طراحی یک ویلا در دامن طبیعت و به سبک روستیک باید به همه پتانسیل‌ها و شرایط ان محیط آگاه باشید. بنابر این بهره‌مند شدن از پتانسیل‌های ذاتی محل ساخت ویلا، در طراحی ویلا روستیک از اهمیت بالایی برخوردار است.
  3. به دلیلی که در مورد قبل ذکر کردیم، کمک خواستن از یک معمار و یک طراح مسلط به طراحی ویلا روستیک در منطقه جغرافیایی مورد نظر شما بسیار اهمیت دارد. اگر می‌خواهید نتیجه خوب و رضایت‌بخشی در این زمینه کسب کنید، بهتر است کار را به متخصص آن بسپارید.
  4. هدف اول در ساخت هر سازه‌ای باید ارتقا کیفیت و بهبود سبک زندگی ساکنین آن باشد. بنابراین پیش از اقدامات اولیه برای ساخت ویلا باید تمام جوانب آن برای یک زندگی ایده‌آل، راحت و ساکت سنجیده شود.
  5. از مطابقت فرم و عملکرد سازه خود اطمینان حاصل کنید.

این 5 مورد، تنها مواردی چند از نکات لازم در طراحی ویلا روستیک بودند. برای رعایت اصولی و دقیق این نکات مهم توصیه می‌شود که در ابتدا تحقیقات بسیاری انجام دهید. نسبت به تجربه و دانش مهندس، طراحو معمار و شرایط  منطقه جغرافیایی، سبک مورد علاقه خودتان در طراحی ویلا و پتانسیل‌های زمین اختصاص یافته برای ساخت آگاهی کسب کرده و سپس اقدام کنید.

متریال‌های کاربردی برای طراحی ویلا روستیک

بیشتر موارد به کار رفته در این طراحی ویلا روستیک ، با الهام گرفتن از طبیعت به نمایش درآمده‌اند. بنابراین چوب نقش عمده و ویژه‌ای در این سبک ایفا می کند. و همانطور که گفتیم این سبک بی‌تکلف، بیشتر طرفدار استفاده از چوب‌های خام و رنگ نخورده است. به جز چوب، سایر عناصر طبیعی هم در این سبک معماری به چشم می‌خورند. تمامی این عناصر برای پیروی از سبک، به صورت طبیعی و خام استفاده می‌شوند. اکنون کاملا واضح است که در قدیم الایام چرا روستاییان بیشتر از شهرنشینان به این سبک تمایل داشته اند.

مقاله پیشنهادی : دکوراسیون داخلی روستیک

طراحی ویلا روستیک با سنگ

ویژگی دیگر سبک معماری روستیک، زمخت و خشن بودن ان است. تصور کنید که در بافت و رنگ هیچ یک از عناصر طبیعی اصلاحی صورت نگیرد. این ظاهر خشن، سبب مطابقت بیشتر ساختمان های روستیک با فضای طبیعی اطرافشان می‌شود. البته باید خاطرنشان کرد در عین خشن بودن سبک روستیک در طراحی ویلا ، فضایی دوستانه و دلنشین را به کاربران ارائه میدهد. علاوه بر این‌ها، در این سبک بیشتر متریال به کار گرفته شده به صورت بومی آن منطقه هستند. چرا که ساختمان در این حالت هم سازگاری بهتری با محیط پیدا می‌کند و هم قیمت تمامشده برای آن به صرفه‌تر است.

متریال های پرکاربرد برای طراحی ویلا روستیک بیشتر شامل چوب، آجر، سنگ و گاهی فلز است. البته همانطور که گفته شد محیط جغرافیایی استقرار ویلا نیز بر متریال موردنیاز آن تاثیر مستقیمی دارد. برای مثال در یک سرزمین کوهستانی، استفاده از سنگ‌های ساب نخورده و در اندازه‌های گوناگون پرکاربرد‌تر است. در حالی که در طراحی ساختمان روستیک واقع در یک فضای جنگلی، استفاده از چوب رایج‌تر و منطقی‌تر است.

رنگ‌ها و بافت‌های کاربردی برای سبک روستیک

همانطور که اشاره کردیم در سبک روستیک متریال‌های رنگ‌ نخورده با بافت طبیعی مختص خودشان، پرطرفدارتر هستند. بنابراین عمده بافت و رنگ‌هایی که در یک بنا با طراحی روستیک می‌بینیم، بسیار شبیه به همان‌هایی است که در طبیعت قابل مشاهده هستند. رنگ‌هایی چون سبز، آبی، نخودی، قهوه ای، خاکی و نیز سایر رنگ‌های خنثی از طیف‌های پرکاربرد در این سبک هستند. البته با توجه به تنوع متریال‌های موجود در بازار، طیف گسترده‌تری از رنگ‌ها، به سبک روستیک راه پیدا کرده‌اند.

طراحی سالن غذاخوری ویلا روستیک

از آنجا که در سبک روستیک رنگ‌ها، بیشتر به حالت طبیعی خود رها می‌شوند، بافت‌ها و الگوها در سبک روستیک نقش مهمی در روح بخشیدن به فضا دارند. بافت‌های اصیل چوب و سنگ می‌تواند به زیبایی و اصالت این بناها بیفزاید. الگوهایی چون چهارخانه، تکه‌ دوزی و طرح هایی مثل گبه به زیبایی و طراوت  طراحی ویلا روستیک کمک می‌کند.

اصول طراحی ویلا روستیک

اصل اول طراحی ویلا روستیک ساده است؛ از زیبایی‌های طبیعی استفاده کنید تا آسایش، زیبایی، سادگی و گرما را به ساختمان خود وارد کنید. اما خودتان را مقید به رعایت نکات خاص و ژورنالی ندانید. در طراحی ویلا روستیک دست شما برای انتخاب‌های گوناگون باز است. در واقع رسالت اصلی این سبک راحتی و بی‌تکلف بودن ساکنین آن است. کافی است در ساختن ویلا با سلیقه خودتان و در سبک روستیک، اصول اولیه و پایه را رعایت کنید. سایر موراد می‌توانند مطابق سلیقه شما تغییر کنند تا فضای دلخواه‌تان را رقم بزنند.

مراحل ساخت و طراحی ویلا روستیک

اصول طراحی ویلا تنها منحصر به نمای داخلی و خارجی آن نیست. محوطه سازی، طراحی فضای سبز، استخر، محیط بازی، کاشتن گل و گیاه، ایجاد چشم‌انداز و … نیز همگی از اصول طراحی یک ویلا به شمار می‌آیند. بنابراین بهتر است همگام با ساخت محوطه اصلی ویلا، به ساخت محوطه آن نیز بپردازید تا این دو از لحاظ فرم و ساختار با یکدیگر مطابقت داشته باشند.

مقاله پیشنهادی : طراحی ویلا در زمین شیبدار

مراحل ساخت و  طراحی ویلا روستیک به طور مختصر عبارت است از:

  1. شناخت محیط زمین مورد نظر و اگاهی از پتانسیل‌های ذاتی و بومی آن: برای این کار می‌توانید از اطلاعات یک فرد بومی خبره و یک نقشه هوایی استفاده کنید.
  2. متراژبندی محوطه ویلا: طراحی و بنا کردن ساختمان یک ویلا بر طبق سلیقه کارفرما انجام می‌شود. در واقع طراحی مساحت و محیط یک ویلا با خواسته‌ها و انتظارات وی ارتباط مستقیم دارد.
  3. جدا کردن محوطه های داخلی و خارجی ویلا و برنامه‌ریزی کلی برای هرکدام مطابق با اصول مهندسی و نیازهای کارفرما
  4. طراحی یک نقشه و پلا اولیه: نقشه و پلان اولیه باید بررسی و عیب‌یابی شود. در صورت بروز هرگونه مشکل باید ابتدا به رفع آن پرداخته شود.
  5. پلان اولیه‌ای که طراحی شده است باید به تایید کارفرما برسد: عقیده و سلیقه کارفرما در این مرحله نقش اصلی را ایفا می کند. در نهایت مطابق با نظر وی، ممکن است این پلان تغییر کرده و یا ثابت بماند. در صورت تغییر نقشه، هرگونه نیاز و خواسته وی باید در آپدیت بعدی اعمال شود تا در نهایت به یک پلان ایده‌آل و نهایی دست بیابیم.
  6. در این مرحله کار ساختمان سازی ویلا انجام می‌شود: مراحلی چون گود برداری، بتن‌ریزی و بر پا کردن اسکلت ساختمانی، نرده کشیدن و غیره به ترتیب انجام می‌شوند.
  7. پس از شکل گرفتن اساس ساختمان و یا پس از پایان مراحل ساخت، نوبت به طراحی فضای داخلی ویلای سبک روستیک است. معمولا طراحی داخلی این فضا با فضای بیرونی مطابقت دارد.

مطابقت فضای داخلی و خارجی ویلا

 در اصول معماری، مطابقت داشتن فضاهای داخلی و خارجی بسیار مهم است. در سبک روستیک نیز بهتر است از المان‌ها و مواردی استفاده شود که نمای داخلی و خارجی را هماهنگ‌تر نشان دهد. در حقیقت، برای برقراری ارتباط فرمی بصری قوی بین دو فضای موجود باید نکات خاصی را در ایده‌پردازی و طراحی ویلا روستیک، در نظر گرفت.

مقاله پیشنهادی : طراحی باغ ویلا 2000 متری

چند مورد از نکاتی که به شما در این راه کمک می کنند عبارت هستند از:

  • استفاده از فضاهای بازشو بزرگ(در، پنجره و….) و رو به مناظر بکر، زیبا و سرسبز طبیعی یا فضای خارجی ساخته‌شده
  • به کار بردن پیاده راه‌های درون محوطه‌ای، متناسب با آنچه در خانه‌های روستایی می‌بینیم
  • طراحی تراس، بالکن و بهار خواب در طراحی ساختمان روستیک که امکان بهره مندی از فضای آزاد را به شما بدهد
  • کفپوش‌های چوبی برای استفاده در یک ویلا در سبک روستیک بی‌نظیر هستند به خصوص کفپوش‌های پهن و تیره در این میان، از طرفداران بیشتری برخوردار هستند.
  • می‌توانید برای حمایت از سقف یک ویلای روستیک، از تخته های چوبی پهن نیز استفاده کنید. چوب‌های گیلاس، کاج و توسکا در این زمینه مناسب هستند و می‌توانند به زیبایی محیط شما کمک شایانی کنند.
نما ویلا روستیک با چوب و آجر
  • از استفاده کردن لوازم دست‌ساز و صنایع دستی  بخصوص صنایع دست‌ساز بومی غافل نشوید. جزئیات و اکسسوری‌هایی با ظاهر دست‌ساز با سبک معماری روستیک ویلای شما، بسیار مطابقت دارند.
  • بهره گرفتن از گیاهان طبیعی و یا سایر المان‌های مرتبط با طبیعت در فضای ساختمان برای هماهنگی بیشتر با محیط نیز برای داشتن یک فضای زیبا ضروری به حساب می‌آید.
  • رعایت اصول چیدمان داخلی مطابق با طبیعت و عناصر طبیعی؛ برای مثال در یک ویلا روستیک جنگلی می‌توانید از کنده‌های چوب به جای صندلی استفاده کنید.

این موارد تنها به منظور آماده کردن ذهنتان برای ایده‌پردازی راجع به دکوراسیون و طراحی ویلا روستیک است. برای تکمیل کردن این لیست به سلیقه خودتان، به کلبه‌های روستایی توجه کنید. هر موردی از چیدمان آن‌ها که به نظر شما جذاب بود منبع الهام خوبی برای استفاده در طراحی ویلای روستیک شخصی‌تان است.

جمع بندی و پاسخ به سوالات

همه ما در رویاهایمان همیشه آرزوی حضور در یک کلبه چوبی در دل جنگل را داشته‌ایم؛ اکنون وقت ان رسیده که به این رویا، جامه عمل بپوشانید. عناصر طبیعی بسیار روح‌بخش و تسکین‌دهنده هستند به همین سبب وقت ان رسیده که ان‌ها را به حریم امن خانه‌هایمان راه دهیم. سبک روستیک در حقیقت به دنبال دستیابی به چنین هدف والایی است. در واقع طراحی ویلا روستیک، یک راه عالی برای خلاص شدن از دردسرهای زندگی شهری است. می‌توان گفت جذابیت حضور در یک ویلا، برقراری ارتباط مجدد با عناصر زیبای طبیعی است. سبک روستیک مانند طراحی ویلا مدرن سبک پرطرفداری خواهد شد.

اگر شما نیز این سبک ویلا را می‌پسندید یا به تازگی به ان علاقه‌مند شده‌اید، بهتر است در ادامه این راه، با تمام چالش‌ها و زیبایی‌های آن آگاه شوید. سپس در مراحل بعدی از یک معمار خبره کمک بخواهید و در نهایت فضای دلخواهتان را بیافرینید.

امیدواریم مطالبی که در این مقاله ذکر شد، برای شما مفید باشند.

لطفا به این نوشته امتیاز دهید!
[کل: 5 میانگین: 5]