طراحی باغ ویلا
30
آگوست

طراحی باغ ویلا ، نکات و اصول جامع محوطه سازی باغ ویلا

امروزه شهر های بزرگ با توجه به تعدد ساخت ‌و ساز ها و همچنین آپارتمانی شدن ساختمان ‌ها باعث شده ‌است تا مردم نسبت ‌به  باغ ویلا ها توجه بیشتری داشته باشند که بتوانند از هوای پاک آن استشمام کرده و از منظره زیبا و سرسبز باغ ویلا لذت کافی را ببرند. برای داشتن یک باغ ویلای خوب و همچنین ساختن یک باغ  ویلای مناسب نیاز است که نکاتی در نظر گرفته شود. بنابراین معمولاً کارفرمایان نمی‌ توانند به تنهایی طراحی یک باغ ویلا را انجام دهند، زیرا نیازمند تیمی متخصص می‌ باشند که بتواند از ۰ تا ۱۰۰ طراحی و ساخت باغ ویلا را انجام دهد.

تماس با دژار

معمولاً برای ساخت باغ ویلا شما نیازمند دو گروه از افراد می ‌باشید؛ یک گروه طراحی و یک گروه ساخت‌ و ساز. بنابراین ما در این بخش تصمیم داریم تا شما را با فرایند طراحی باغ ویلا و همچنین محوطه ‌سازی باغ ویلا آشنا کنیم، که بدانید که این دو باید چه ویژگی‌ هایی داشته باشند که شما بتوانید ۱ باغ ویلای حرفه‌ای، منظم و دارای منظره فوق ‌العاده داشته باشید، پس تا انتها با مجموعه طراحی دژار همراه باشید.

شروع طراحی باغ ویلا

برای طراحی باغ ویلا ابتدا باید بدانید که در طراحی این نمونه سازه ‌ها، طراح، طرح خود را به دو بخش تقسیم می ‌کند. که شامل بنای باغ ویلا و بخش بعدی محوطه ‌سازی باغ ویلا می ‌باشد. که این دو به ‌صورت جدا از هم ولی منظم و در ارتباط با یکدیگر طراحی می ‌شوند. بنابراین در این مقاله ما به ‌صورت تفکیک‌ شده به طراحی باغ ویلا و محوطه ‌سازی باغ ویلا خواهیم پرداخت.

در طراحی باغ ویلا بسیاری از افراد معتقدند که گل ‌و گیاه می ‌تواند یک منظره زیبا و فوق ‌العاده را به وجود آورد. اما این سوال به وجود می ‌آید که آیا واقعاً گل ‌و گیاه به ‌تنهایی می‌ تواند منظره باغ را زیبا کند؟ متخصصان دژار معتقدند که گل ‌و گیاه و درختان به ‌تنهایی نمی ‌تواند زیبایی منظره باغ ویلا را تضمین کند، زیرا گیاهان و درختان در طراحی منظر باغ ویلا فقط کاربرد ایجاد ویو و منظره عالی را دارند اما در طراحی باغ ویلا کافی نیستند.

بنابراین مطالب، طراحی باغ ویلا باید ویژگی‌ هایی مانند وحدت، تأکید، تعادل، مقیاس، ریتم و سادگی و… را به ‌خوبی نمایان کند متخصصان دژار معتقدند، زمانی ما یک طراحی منحصر به ‌فرد برای باغ ویلا خواهیم داشت که تمامی این اصول در کنار یکد یگر بتوانند به‌ خوبی نمایان شود. حال با ما همراه باشید تا این ویژگی ‌ها را بیشتر برایتان تشریح کنیم.

مقاله پیشنهادی : طراحی محوطه ویلا

8 اصول اصلی محوطه سازی باغ

در بالا ما به 8 اصل که باید در طراحی باغ ویلا رعایت شود اشاره کردیم، که این 8 اصل در طراحی باغ ویلا بسیار مهم هستند که در اینجا یکا یک آن‌ ها را بررسی می ‌کنیم.

وحدت: وحدت یعنی به‌ هم ‌پیوستگی و ارتباط بصری تمام آنچه را که در باغ ویلا مخصوصاً در محوطه‌ سازی باغ ویلا به چشم می‌ آید به ‌گونه‌ای که شما وقتی وارد محوطه باغ ویلا می‌ شوید اجزاء تشکیل‌ دهنده‌ی آن را به‌ صورت تفکیک‌ شده حس نکنید.

چیدمان : هنگام طراحی یک فضای بیرونی، گروه دژار پیشنهاد می کند از همان تفکری استفاده کنید که انگار در حال طراحی پلان یک ویلا جدید هستید. در طراحی باغ ویلا ، هر فضای بیرونی باید یک ارتباط منطقی و کاربردی با داخل خانه داشته باشد، مانند قرار دادن سالن ناهارخوری در فضای باز در نزدیکی آشپزخانه.

طراحی باغ ویلا سه بعدی

تاکید: ما باید در طراحی به یک بخش تاکید بیشتری داشته باشیم. مخصوصاً در طراحی محوطه باغ ویلا، این تاکید بیشتر نمایان می‌ شود. به ‌گونه‌ای که شما زمان مشاهده کردن منظر باغ، به ‌خوبی بتوانید آن یک جزء را با دیگر اجزا تشکیل دهنده محوطه باغ ویلا تفکیک کنید. که این جزء می ‌تواند یک درخت بزرگ و زیبا یا یک استخر خاص باشد.

تعادل: یکی از ویژگی‌ هایی که همیشه در طراحی باغ ویلا ها به آن توجه می ‌شود ایجاد تقارن یا همان تعادل است، که معمولاً محور ورودی ساختمان باغ ویلا را به دو بخش تقسیم می ‌کند. بنابراین باید ما در دو طرف محور ورودی باغ ویلا به گونه‌ای چیدمان و طراحی را انجام دهیم که عدم تقارن به بیننده تحمیل نشود.

الگو وزش باد: جهت باد غالب در زمین مورد نظر را بررسی کنید. برخی از مناطق ممکن است در صبح آرام باشند، اما یک نسیم منظم عصرگاهی دارند. طراحی باغ ویلا با آلاچیق هایی که در مسیر باد باشد یا یک ناهارخوری زیبا در فضای باز در یک تونل باد میتواند فضا را برای همه لذت بخش کند.

مقیاس: شما یک بدن ‌ساز را در نظر بگیرید، اگر این بدن‌ ساز برای تمام اعضای بدنش برنامه تمرینی نداشته باشد و صرفاً بر روی یک بخش از بدن خود تمرکز داشته باشد متعاقباً تناسب و مقیاس بدنی و اندازه‌ های خود را نامتناسب می‌ کند. در طراحی باغ ویلا نیز باید این ‌گونه باشد که همه اجزاء محوطه و خود بنا دارای اندازه‌ های متناسب با هم باشند.

ریتم: ریتم همان تکرار می ‌باشد که ما می‌ توانیم در طراحی مجموعه خود از تکرار عناصر مشابه موجود به‌ جهت زیبا سازی محوطه باغ ویلای خود استفاده کنیم. مثلاً در راستای محور ورودی در دو طرف آن از درخت‌ های یکسان و هم ‌قد استفاده کنیم.

سادگی: از مهم‌ ترین اصولی که در طراحی باید به آن توجه شود سادگی می ‌باشد به این معنی که ما بتوانیم با حداقل مواد موجود بیشترین کاربرد و مفاهیم را ایجاد کنیم.

انواع سبک های طراحی باغ ویلا با تکیه بر محوطه سازی

در طراحی باغ ویلا انواع سبک‌ های کلاسیک، مدرن، نئوکلاسیک یا سبک‌های تلفیقی و همچنین سبک بومی وجود دارد که با توجه به سلیقه می‌ توان هر کدام را انتخاب کرد. ولی باید در انتخاب سبک نیز به نکاتی توجه شود که شامل منطقه جغرافیایی که می‌خواهد باغ ویلا در آن قرار بگیرد و همچنین کاربری باغ ویلا  می باشد. در ادامه انواع سبک‌ های پرطرف ‌دار باغ ویلا را برای شما تشریح می‌ کنیم.

مقاله پیشنهادی : طراحی باغ ویلا 500 متری

سبک کلاسیک طراحی باغ ویلا

امروزه این نوع سبک از معماری بسیار در طراحی‌ ها رواج پیدا کرده ‌است که نه‌ تنها برای باغ ویلا بلکه برای ساختمان ‌ها و آپارتمان‌ های شهری نیز از این سبک استفاده می ‌شود که به سبک رومی نیز معروف است.

تقارن در طراحی باغ ویلا

در این سبک تقارن حرف اول را می ‌زند که باعث می ‌شود محوطه ‌سازی باغ دارای دو وزن یکسان باشد و محوری که در راستای این نوع معماری انتخاب می‌ شود باعث این عامل است. ازجمله عواملی که در طراحی محوطه‌ سازی باغ ویلا به سبک کلاسیک اهمیت دارد. استفاده از نورپردازی‌ های فوق‌ العاده، توجه به برهم نخوردن سبک معماری، توجه به نمای خود ساختمان از عوامل اصلی می‌ باشد. در بخش محوطه ‌سازی با سبک کلاسیک اجزاء تشکیل ‌دهنده شامل ستون ‌ها و گلدان ‌ها که دارای چیدمان خاصی هستند و همچنین استفاده از تندیس ‌ها و مجسمه ‌ها نیز باعث زیبایی، ابهت و جلال باغ ویلا می ‌گردد.انتخاب چراغ های محوطه و میزان نورپردازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار میشود و حتما به نوع و کیفیت چراغ توجه کنید . همچنین میتوانید لیست قیمت چراغ محوطه ویلا مشاهده بفرمائید.

طراحی باغ ویلا به سبک مدرن

محوطه‌ سازی در طراحی ویلا مدرن یکی از عناصر اصلی در طراحی می‌ باشند که باید به ‌خوبی نقشه محوطه و طرحی که صورت می‌ گیرد کاملاً با جزئیات و به ‌صورت حرفه‌ای انجام پذیرد. زمانی ما بهترین و زیباترین محوطه ‌سازی را برای یک باغ ویلا خواهیم داشت که تمام عناصر به ‌خوبی و با تمام جزئیات مورد توجه قرار گرفته باشند. نکاتی که در طراحی محوطه‌ سازی باغ ویلای مدرن باید مورد توجه قرار بگیرد شامل؛ اندازه ‌گیری مساحت باغ ویلا، المان ‌ها و جزئیاتی که قرار است در داخل محوطه باغ ویلا قرار بگیرد، چیدمان مطلوب المان ‌ها، مشخص کردن مسیر های پیاده ‌روی، تعیین و طراحی سیستم ‌های آبیاری صحیح و در نهایت اجرای محوطه ‌سازی باید صورت بگیرد. که در هر ۲ مرحله یعنی هم طراحی و اجرا نیازمند تیم حرفه‌ای می ‌باشید تا تمامی این موارد را در نظر گرفته و به‌ خوبی بتواند تمام عناصر را به ‌صورت درست جانمایی کند

محوطه سازی باغ ویلا مدرن

طراحی باغ به سبک نئو کلاسیک یا تلفیقی

هزینه ‌های سرسام‌ آور ویلا سازی و همچنین تغییرات زیاد در ساخت ‌و ساز ها باعث شده ‌است تا سبکی جدید در معماری باغ ویلا ها با عنوان سبک نئو کلاسیک یا تلفیقی به وجود بیاید. در این سبک طراحان با استفاده از ترکیب سبک‌ های مختلف مانند مدرن و کلاسیک توانسته ‌اند باغ ویلا های منحصر به ‌فرد و فوق ‌العاده‌ای را طراحی کنند. شما در این نوع معماری هر مدلی که دوست داشته باشید می ‌توانید طراحی را انجام داده و نیز از ابزارآلات مختلف مانند چوب، سنگ، آهن و پلاستیک و همچنین از درختان و گیاهان مختلف می ‌توانید در طراحی باغ ویلای خود استفاده کنید. این نوع طراحی اخیراً بسیار رواج پیدا کرده است.

محوطه سازی باغ ویلا به سبک نئوکلاسیک

طراحی باغ به سبک بومی

همان ‌طور که از نام این سبک پیداست محوطه ‌سازی در سبک بومی بر مبنای ویژگی ‌های بومی منطقه شکل می ‌گیرد. این نوع سبک نیز که گاهاً با سبک سنتی نیز معرفی می ‌شود بیشتر براساس ویژگی ‌های اقلیمی، بافت‌ منطقه‌ای و فرهنگ آن منطقه طراحی می‌ شود.

مقاله پیشنهادی : طراحی باغ ویلا سنتی

بنابراین هر آنچه را که شما می ‌خواهید در محوطه ‌سازی باغ ویلای بومی یا سنتی خود استفاده کنید نیاز است که این شرایط را در نظر بگیرید که این نوع باغ ویلا ها بسیار فوق‌العاده بوده و سمبل و نمادی از فرهنگ و آئین منطقه‌ای می ‌باشد.

تیم متخصص مجموعه دژار  در کنار شما است تا هر ویلا با هر نوع سبکی که دوست دارید را برای شما به بهترین شکل طراحی کند و تا انتها در کنار شما باشد.

مراحلی که در طراحی باغ ویلا باید مد نظر قرار بگیرد

یک طراح حرفه‌ای برای ایجاد طرح برای باغ ویلا باید نکاتی را مد نظر داشته باشد و با توجه به آن نکات باید طراحی باغ ویلا صورت بگیرد.

 در ابتدا طراح باید ابعاد زمین را در نظر گرفته و آن‌ها را ثبت و ضبط کند، در مرحله دوم نیز باید بودجه‌ای که کارفرما برای باغ ویلای خود اختصاص داده ‌است را نیز در نظر گرفت، مرحله سوم؛ در طراحی باغ ویلا مشورت با کارفرما مد نظر قرار گرفته و مطابق سلیقه آن باشد زیرا ممکن است از نظر سلیقه نکاتی مدنظر کار فرما باشد که طراح باید آن‌ ها را در نظر بگیرد و یا نیز بالعکس نکاتی وجود داشته باشد که باید حتما ایجاد شود و کارفرما از آن بی ‌اطلاع باشد.

طراحی پلان باغ ویلا

 مرحله چهارم؛ در نظر گرفتن محیط جغرافیایی و همچنین توجه به مسیر حرکتی خورشید است طراح باید طلوع و غروب خورشید را در نظر گرفته و با توجه به میزان روشنایی لازم و همچنین شرایط محیطی توجه کافی داشته باشد. مرحله 5 ؛ برای طراحی باغ ویلا باید گیاهانی مد نظر گرفته شوند که از لحاظ اقلیمی شرایط مناسب و مساعد برای آن‌ ها فراهم باشد.

در مرحله 6؛ باید محل قرارگیری تمام آنچه را که می‌ خواهیم در محوطه ‌سازی باغ ویلا قرار دهیم مشخص شود که می ‌تواند شامل المان ‌ها، محل نشستن، آب‌ نما ها و حتی محل قرارگیری خود ساختمان و تجهیزاتی که در ساختمان می ‌خواهد به کار رود در نظر گرفته شود.

در مرحله بعدی باید مسیر های ارتباطی که بین فضا ها وجود دارد نیز مد نظر قرار بگیرد، تا بتوان به‌ راحتی به این مسیر ها دسترسی داشت، همچنین برای طراحی داخلی باغ ویلا نیز باید به میزانی که نور لازم است توجه شود و همچنین ارتفاع طبقات و کاربری که ما از باغ ویلا خواهیم داشت نیز دقت کافی گردد. همچنین باید به تناسب مواد مصرفی که در باغ مورد استفاده قرار می‌ گیرد توجه کافی شود تا سبک باغ ویلا به‌ هم نریزد و در نهایت به نور پردازی ‌ها توجه کافی شود تا بتواند حس زیبایی و طراوت را به بیننده القا کند.

مقاله پیشنهادی : طراحی نما ویلا

تعیین مسیرهای دسترسی و فضا سبز

نکات طلایی تشکیل دهنده محوطه سازی باغ ویلا

برای طراحی محوطه باغ ویلا نکات و عناصری وجود دارند که باید به ‌خوبی به آن ‌ها توجه شود. شما می ‌توانید با توجه به سبک باغ ویلای خود این عناصر را انتخاب کرده و با جای ‌گذاری مناسب این عناصر و المان ‌ها به زیبایی هر چه بیشتر منظر باغ ویلای خود کمک کنید. در ادامه عناصری را که باید مدنظر داشته باشید جزء به جزء بررسی و آن‌ ها را برایتان توضیح می ‌دهیم.

فضای نشستن و صندلی و مبلمان

فضای نشستن در محوطه باغ ویلا از مهم ‌ترین بخش‌ هایی است که باید در محوطه باغ ویلا به آن توجه کنید بعد از مشخص کردن فضا، شما باید به مبلمان و صندلی‌ ها و همچنین میزی که می ‌خواهید در آن فضا از آن استفاده کنید نیز توجه داشته باشید. شما می ‌توانید از مبلمان و صندلی‌ هایی از جنس چوب، آلومینیوم، استیل، پلاستیک و غیره استفاده کنید.

انتخاب مناسب مبلمان در فضای باز به استفاده مورد نظر از فضا – غذاخوری، استراحت، سرگرمی – یا به احتمال زیاد ترکیبی از هر سه بستگی دارد. مبلمانی را انتخاب کنید که راحت و کاربردی برای استفاده در فضای باز، مقاوم در برابر آب و هوا و قابل شستشو باشد. از رنگ ها و الگوها استفاده کنید تا سبک داخلی خود را بیرون بیاورید.

در انتخاب خود برای جنس صندلی و مبلمان فضای نشیمن محوطه باغ ویلا دقت کنید زیرا به شرایط مختلفی مانند آب‌ و هوای منطقه و همچنین تعداد اشخاصی که می ‌خواهند از آن فضا استفاده کنند بستگی دارد. بر این اساس اگر شما از صندلی ‌ها و مبلمان پلاستیکی در باغ ویلاهایی استفاده کنید که در مناطق گرم ‌تر قرار دارند و یا همچنین اگر از صندلی‌ های فلزی در باغ ویلا های سبک روستیک استفاده کنید، جالب ‌توجه نخواهد بود زیرا هم این صندلی ‌ها زودتر خراب‌ می شوند و همچنین باعث به‌ هم زدن سبک معماری ویلا می‌ شود.

سایه بان و آفتاب گیر: یکی دیگر از عناصر مهم برای محوطه باغ ویلا در نظر گرفتن سایبان ‌ها می ‌باشد. شما می ‌توانید با توجه به سبک معماری باغ ویلای خود از انواع سایبان ‌ها و آفتاب ‌گیر های مختلف استفاده کنید، مخصوصاً در آلاچیق ‌ها، پرگولا، می‌ توانید از سایبان ‌های چتری استفاده کنید که هم می‌ تواند فضای محافظت‌ شده ای را در برابر باران و آفتاب برای شما ایجاد کند و هم هماهنگی را بهم نزند.

آتش دان و شومینه

 آتشدان ها امروزه از جمله عناصری هستند که بسیار در محوطه سازی باغ کاربرد دارد. اضافه کردن آتشدان به محوطه باغ ویلا باعث می ‌شود که هم حس گرما و انرژی را به مصرف ‌کننده القا شود و هم تاثیر بسزایی در زیبایی باغ ویلای شما خواهد داشت.

آتشدان سنگی در طراحی باغ ویلا

وقتی عصرها هوا رو به خنکی است، مهمانی را به داخل منتقل نکنید. با ایجاد یک آتشدان مدرن یا شومینه با صندلی راحت، فصل سرگرمی در فضای باز خود را گسترش دهید. در آب و هوای معتدل‌تر از شب‌هایی که در تمام طول سال توسط آتش گرم می‌شوند لذت ببرید.

نورپردازی، سنگ ‌فرش محوطه، گل‌ ها و گیاهان و درختان موجود در محوطه و همچنین طراحی آب‌ نمای محوطه باغ ویلا از دیگر عناصر مهم و مؤثر در طراحی می‌ باشد که باعث القای حس گرمی، طراوت و شادابی به مصرف ‌کننده می ‌شوند.

با استفاده از نورپردازی، فضای باغ ویلا خود را جزئی از خانه خود تبدیل کنید. مناطق سرگرمی و محل باربیکیو در فضای باز را روشن کنید تا آماده سازی بیشتر غذا در بیرون انجام شود. با این کار شما علاقه بصری را به خوبی ایجاد میکنید.

مقاله پیشنهادی : بازسازی ویلا

نورپردازی در طراحی باغ ویلا

جمع بندی


 در این مقاله متخصصان گروه طراحی معماری دژار سعی کردند تا تمامی آن چه را که شما برای طراحی باغ ویلای خود نیاز دارید اعم از طراحی داخلی و محوطه سازی باغ ویلا برای شما ارائه دهند. همچنین شما می توانید برای اطلاعات بیشتر و همکاری با گروه دژار با مشاورین و متخصصین این مجموعه ارتباط برقرار کنید.

لطفا به این نوشته امتیاز دهید!
[کل: 9 میانگین: 4.2]