بازسازی مطب پزشکی
05
مه

بازسازی مطب پزشکی و دندانپزشکی،طراحی و اجرا بازسازی مطب

مقاله ای که امروز قرار است مورد بررسی قرار دهیم راجع به بازسازی مطب دندانپزشکی است اگر دوست دارید در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید پس تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

اشخاصی که قصد دارند مطب خود را بازسازی کنند ابتدا باید بدانند که کدام یک از قسمت ها به بازسازی نیاز دارد سپس اقدام کنند. به طور مثال طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی دو پروسه کاملا مجزا هستند که مدت زمان بازسازی، هزینه ی مصرفی و… هر یک با دیگری متفاوت است در ادامه بیشتر به این موضوع می پردازیم.

برای مشاوره و بازسازی مطب خود با تیم مهندسین دژار تماس بگیرید. 

تماس با ما

طراحی مطب دندانپزشکی

بازسازی مطب پزشکی و دندانپزشکی از چه نظر اهمیت دارد؟

در بازسازی ساختمان ، مطب پزشکی و دندان پزشکی جز آن دسته از مکان ها محسوب می شود که از هر سن و سالی در آن پیدا می شود و یک مکان پر از استرس است پس طراحی دکوراسیون داخلی و طراحی آن بسیار حائز اهمیت می باشد و در بازسازی مطب دندانپزشکی این موضوع کاملا مهم بوده و ظاهر همیشه در هر چیزی می تواند مهم باشد ، مطب پزشکی نیز از این قاعده مستثنا نیست، بیماران و مراجعه کنندگان دوست دارند جایی که قرار است در آن ویزیت شوند ظاهری زیبا و آراسته داشته باشد تا از محیط آرامش بگیرند.

بسیاری از طراحان هنگام انتخاب رنگ برای بازسازی داخلی مطب ها بر اساس روان شناسی رنگ ها پیش می روند زیرا هر رنگی معنا و مفهوم خاصی دارد، هنگام بازسازی مطب پزشکی از رنگ هایی که آرامش داشته باشد باید استفاده کرد تا آرامش به محیط القا شود.

مقاله پیشنهادی : بازسازی ساختمان و نوسازی منزل

هنگام بازسازی ساختمان مطب دندانپزشکی باید چه قسمت هایی را تغییر داد؟

کل محیط مطب دندان پزشکی به دو بخش تقسیم می شود که یکی مربوط به مکانی است که همراه بیمار در آن منتظر می ماند و به آن سالن انتظار می گویند و بخش دیگر اتاق معاینه است به توضیحی که برای هر یک آورده ایم دقت کنید.

  • سالن انتظار:

بیشترین جایی که می توان تغییرات در آن به وجود آورد زیرا وسایل مورد نیاز برای معاینه در آن قرار ندارد و طراح هر نوع که بخواهد می تواند تغییر اعمال کند پس هر چه طراح حرفه ای تر عمل کند در نظر همراهان خوش می نشیند.

  • اتاق معاینه:

برخلاف مورد قبلی که هدف از بازسازی داخلی و در آن ایجاد نوعی سرگرمی همراه بود برای این مورد اما آرامش مقدم تر شمرده می شود زیرا بیمار هنگام معاینه به مواردی نیاز دارد تا استرس خود را کم کند.

بازسازی مطب پزشکی و دندانپزشکی

مواردی که برای هر دو بخش باید مد نظر قرار داد بدین شرح است:

  • رنگ:

شاید بارز ترین نمونه ی تغییر باشد که بیش از هر فاکتور دیگری به چشم می آید رنگ کردن برخلاف موارد دیگر هزینه ی کمی دربر دارد اما نتیجه ی بسیار مطلوبی دارد برای رنگ اتاق معاینه باید رنگی را انتخاب کرد که آرامش بیشتری داشته باشد البته به جای رنگ می توان از کاغذ دیواری نیز استفاده کرد بهتر است کاغذ دیواری ها طرح هایی ساده تر داشته باشند.

  • کف:

برای بازسازی کف مطب پزشکی و دندان پزشکی بایستی از مصالحی استفاده کرد که به راحتی تمیز می شوند سرامیک بهترین گزینه است، علاوه بر جنس، رنگ نیز اهمیت دارد به طور مثال رنگ سفید ارمغان پاکیزگی است گذشته از آن رنگ های روشن به خوبی نور را انعکاس داده و محیط را روشن تر می کنند. البته می توان برای کف سالن انتظار از کف پوش های دیگری نیز استفاده کرد.

  • نورپردازی:

در گذشته که مبحث دکوراسیون هنوز رواج زیادی پیدا نکرده بود فاکتوری مثل نورپردازی بی اهمیت بود. یکی از فاکتورهایی که برای بازسازی مطب دندانپزشکی بسیار مورد توجه قرار می گیرد نورپردازی است از آن جایی که دندان پزشکی حرفه ایست که به دقت بالا نیاز دارد پس باید نور کافی وجود داشته باشد اگر ساختمان به نحویست که منشا نور طبیعی در آن زیاد نیست می توان از نور مصنوعی استفاده کرد. وجود نور در اتاق معاینه بیش از سالن انتظار اهمیت دارد.

  • مبلمان:

مبلمان تنها برای سالن انتظار کاربرد دارد انتخاب مبلمان نیز همانند سایر چیزها اهمیت دارد از این نظر که مراجعه کننده بایستی هنگام استفاده از آن احساس راحتی کند پشتی بلند، دسته های استاندارد، جنس مبل و… فاکتورهایی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرد. بهتر است از جنسی استفاده شود که تمیز کردن آن راحت باشد زیرا در طول روز افراد زیادی از آن ها استفاده می کنند.

مقاله پیشنهادی : هزینه بازسازی مطب

طراحی لاکچری مطب پزشکی

سایر تجهیزات در بازسازی مطب

شما می توانید از کتاب، مجله، روزنامه و… در مطب استفاده کنید تا همراهان در ساعاتی که منتظر هستند استفاده کنند یا می توان استند و گلدان در گوشه ها به کار ببرند با این کار فضا جلوه ی خاصی پیدا خواهد کرد.  

مورد دیگری هم وجود دارد که شاید به بازسازی مطب دندانپزشکی ارتباط خاصی نداشته باشد اما کمک بسیار زیادی به آرامش بیمار و حتی دندان پزشک می کند.

  • موسیقی آرامش بخش و بدون کلام:

موسیقی عنصر جدا نشدنی از روح انسان است انسان در همه حال به موسیقی نیاز دارد تا حالت روحی خود را به سطح نرمال برساند بر اساس تحقیقات گوش دادن به موسیقی بدون کلام هنگام داشتن اضطراب و استرس می تواند به طور قابل توجهی از میزان آن بکاهد پس توصیه می شود برای مطب حتما این مورد را لحاظ کنید.

برای بازسازی مطب بهتر است از چه رنگ هایی استفاده کرد؟

بر اساس روان شناسی رنگ ها مناسب ترین رنگ هایی که می توان برای بازسازی مطب دندانپزشکی به کار برد سفید، سبز و آبی است لازم به ذکر است که استفاده از این رنگ ها به تنهایی جلوه ی خاصی ندارد و حتما باید یک رنگ مکمل برای آن انتخاب کرد. استفاده از رنگ های این چنینی بدان معنا نیست که دیگر نمی توان سایر رنگ ها را به کار برد با ذکر مثالی به این موضوع می پردازیم، رنگ بژ که به تنهایی اتاق را دلگیر و خفه نشان می دهد اگر با رنگی مثل سفید ترکیب شود یک محیط بی نظیر را به وجود خواهد آورد و فضا را مدرن به نظر آورد.

و نکته ی آخر در خصوص بازسازی مطب دندانپزشکی این است که بهتر است پیش از اقدام با یک طراح مشورت کنید تا بر اساس فاکتورهایی مثل سرمایه، فضای مورد نظر، سلیقه ی مشتری و… به طراحی بپردازد.

امیدواریم مطالب آموزنده بوده باشد از همراهی همیشگی شما سپاسگذاریم.

لطفا به این نوشته امتیاز دهید!
[کل: 1 میانگین: 5]